آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی

ماده ۱ ـ واژه‌ها و عبارات اختصاری به‌کاررفته در این آیین‌نامه به شرح ذیل تعریف می‌گردند:

۱ ـ مركز: مركز وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده؛

۲ ـ هیئت نظارت: هیئت نظارت بر وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده؛

۳ ـ هیئت تعیین صلاحیت: هیئت تعیین صلاحیت وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده؛

۴ ـ ماده ۱۸۷: ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مصوب 1379/01/17 مجلس شورای اسلامی؛

۵ ـ مشاوران خانواده: مشاوران خانواده موضوع آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت خانواده مصوب 1393/11/27 و دستورالعمل نحوه تشكیل و فعالیت مراكز خانواده مصوب 1396/12/21٫

ماده ۲ ـ به‌منظور سیاست‌گذاری، نظارت و تنظیم خط‌مشی اجرای ماده ۱۸۷ هیئت نظارت مركب از معاون اول رئیس قوه قضائیه (به‌عنوان رئیس هیئت)، رئیس حوزه ریاست، معاون منابع انسانی قوه قضائیه، معاون قضایی قوه قضاییه، دادستان انتظامی قضات، یكی از قضات عالی‌رتبه دارای پایه قضایی ۹ به بالا با تعیین رئیس قوه قضاییه و رئیس مركز تشكیل می‌گردد. تصمیمات هیئت نظارت با رأی اكثریت معتبر خواهد بود.

وظائف هیئت مذكور عبارت است از:

الف ـ تعیین تعداد كارآموز وكالت و كارشناس قابل‌پذیرش در هرسال؛

ب ـ نظارت بر حسن اجرای آئین‌نامه و مصوبات هیئت نظارت؛

پ ـ رسیدگی تجدیدنظر نسبت به تصمیمات هیئت تعیین صلاحیت در مورد رد صلاحیت اخلاقی و رفتاری قبول‌شدگان در آزمون یا شاغلین وكالت و كارشناسی؛

ت ـ اتخاذ تصمیم جهت رفع مسائل و مشكلات و ارائه راهكار برای ارتقاء عملكرد مركز وكلا، مشاوران خانواده و كارشناسان رسمی در چارچوب قوانین و مقررات جاری؛

ث ـ ایجاد هماهنگی و تعامل بین مركز و سازمان‌ها، نهادها و ادارات و مراكز قوه قضائیه و كشور؛

ج ـ وجود این هیئت مانع نظارت مستقیم رئیس قوه قضائیه نیست.

ماده ۳ ـ مركز دارای شخصیت حقوقی، مالی و اداری مستقل است. رئیس مركز نماینده حقوقی و قانونی مركز در كلیه مراجع اداری قضایی و سازمان‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی است و می‌تواند نماینده یا وكیل معرفی نماید. آراء و تصمیمات مركز قابل‌اعتراض در هیئت نظارت بوده و قابل‌رسیدگی در دیوان عدالت اداری نیست. بودجه مركز از مبالغ مأخوذه بابت تمدید پروانه، برگزاری آزمون، مصاحبه و آموزش، چاپ كتب و نشریات و امثال آن، تبلیغات، هدایا و کمک‌های علاقه‌مندان و ۵ درصد از درآمد وكلا و كارشناسان و مشاوران خانواده تأمین می‌شود. رئیس مركز توسط رئیس قوه قضائیه از بین حقوقدانان انتخاب می‌گردد كه اداره امور مركز را به عهده خواهد داشت و می‌تواند معاونین خود را در امور اجرایی، آموزشی، اداری و مالی و غیره از بین مشاورین خانواده، وكلا و كارشناسان رسمی انتخاب نماید. حق‌الزحمه آنان از درآمدهای مركز پرداخت می‌شود. امضاء پروانه‌های وكالت، كارشناسی رسمی و مشاوره خانواده با رئیس مركز است.

ماده ۴ ـ مركز جهت اجرای آیین‌نامه مربوطه و تحت نظر رئیس مركز و هیئت نظارت تشكیل می‌گردد و وظایف آن به شرح ذیل است:

الف: انجام بررسی‌های كارشناسی و جمع‌آوری اطلاعات لازم از سراسر كشور در خصوص تعیین تعداد مشاوران و كارشناسان در هرسال؛

ب: برگزاری آزمون‌های علمی، مصاحبه و گزینش متقاضیان؛

ج: نظارت و پیگیری نسبت به عملكرد وكلا و كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده به‌ویژه بررسی و تحقیق در خصوص تخلفات آنان و همچنین بررسی وضعیت و عملكرد آنان؛

د: شناسایی افراد کم‌بضاعت و نیازمند به خدمات قضائی و ارجاع امر به مشاوران حقوقی، وكلا و كارشناسان قوه قضائیه؛

هـ: بررسی مدارك و احراز شرایط متقاضیان پروانه وكالت و مشاوره خانواده و كارشناسی كه عضو رسمی هیئت‌علمی دانشگاه می‌باشند و یا متقاضیان واجد سوابق قضائی؛

و: نظارت و ارزیابی نحوه كارآموزی عملی و آموزش علمی كارآموزان؛

ز: انجام مقدمات اعطای پروانه كارآموزی و پروانه مشاوره حقوقی و وكالت پایه ۱، ۲ و كارشناسی؛

ح: برگزاری مراسم تحلیف و اخذ تعهدنامه و سوگندنامه از دریافت‌کنندگان پروانه مشاوره حقوقی، وكالت و كارشناسی.

ماده ۵ ـ متقاضیان اخذ مجوز پروانه وكالت و كارشناس رسمی یا تأسیس موسسه مشاوره حقوقی باید دارای شرایط ذیل باشند:

الف: تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران؛

ب: داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی برای وكلا، مشاوران حقوقی و كارشناسان رسمی در زمان صدور پروانه مشاوره حقوقی و وكالت و كارشـناسی و حداكثر ۶۵ سال تمام شمسی بـرای مشاوران حقوقی و وكلا؛

ج: داشتن حداقل دانشنامه معتبر كارشناسی از دانشکده‌های معتبر داخلی یا خارجی (در حالت اخیر، به‌شرط ارزشیابی رسمی) در رشته حقوق برای متقاضیان مشاوره حقوقی و وكالت و در رشته موردتقاضا برای متقاضیان كارشناسی؛

د: انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای آقایان؛

ر: عدم سوءپیشینه مؤثر كیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی؛

و: عدم اعتیاد به مواد مخدر و سكرآور به تأیید سازمان پزشكی قانونی و عدم تجاهر به فسق؛

ز: عدم اشتغال اعم از رسمی، قراردادی، پیمانی در وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلابی، شهرداری‌ها و مؤسسات مأمور به خدمات عمومی و عدم اشتغال به سردفتری یا دفتر یاری در زمان صدور مجوز و پس‌ازآن مادامی‌که شخص به مشاوره حقوقی و وكالت موضوع این آیین‌نامه اشتغال دارد. (برای متقاضیان وكالت و مشاوره حقوقی)؛

ح: نداشتن سوء شهرت؛

ط: داشتن وثاقت و تعهد به اصل نظام و قانون اساسی؛

ی: عدم محكومیت به انفصال دائم از خدمات قضائی یا خدمات دولتی یا وكالت دادگستری و یا سلب صلاحیت برای متقاضیان شغل مشاوره حقوقی و عدم محكومیت به انفصال دائم از شغل كارشناسی برای متقاضیان كارشناسی.

تبصره ـ مشاغل آموزشی یا پژوهشی در دانشگاه‌ها از مقررات بند «ز» مستثنا می‌باشد.

ماده ۶ ـ در هرسال صورت نقاطی كه احتیاج به مشاور حقوقی و وكیل و كارشناس دارد با تعیین تعداد موردنیاز برای هر محل از طریق انتشار ویژه‌نامه پذیرش داوطلبان به اطلاع متقاضیان رسانده می‌شود. متقاضیان باید ظرف مدت مقرر در آگهی‌ها درخواست خود و مدارك مربوطه را تكمیل و با درج مراتب ذیل از طریق پست سفارشی به نشانی مركز مشاوران حقوقی، وكلا و كارشناسان ارسال نمایند.

الف: مشخصات كامل طبق شناسنامه و میزان تحصیلات متقاضی؛

ب: محل اقامت و نشانی پستی؛

ج: سوابق شغلی قبل از درخواست در صورت اشتغال قبلی؛

د: تعیین محل خدمت مورد درخواست برای تأسیس مؤسسه مشاوره حقوقی، وكالت و یا كارشناسی.

ماده ۷ ـ درخواست متقاضیان باید دارای پیوست‌های ذیل باشد:

الف: یك برگ تصویر مصدق از كلیه صفحات شناسنامه و كارت ملی؛

ب: ۶ قطعه عكس ۴×۳؛

ج: گواهی مدرك تحصیلی؛

د: گواهی وثاقت به امضای افراد مورد وثوق كه فرد موردنظر را برای مشاوره حقوقی، وكالت و یا كارشناسی مناسب معرفی كند؛

ه: گواهی سوابق اشتغال به همراه مستندات مربوطه در صورت داشتن سابقه اشتغال.

ماده ۸ ـ درخواست متقاضیان به ترتیب وصول در «مركز» ثبت و برای هر متقاضی پرونده جداگانه ای تشكیل می شود. مركز سوابق متقاضی را از مراجع اطلاعاتی و قضایی محل اقامت و اشتغال یا محل تحصیل فعلی و گذشته و از مؤسسه آموزش عالی مربوطه استعلام و درباره صلاحیت وی بنحو مقتضی تحقیق و نتیجه را در پرونده منعكس و به هیئت تعیین صلاحیت ارائه می نماید.

ماده ۹ ـ پس از انجام آزمون، مصاحبه، تحقیق و گزینش، صلاحیت اخلاقی و رفتاری پذیرفته‌شدگان توسط هیئتی بنام هیئت تعیین صلاحیت كه اعضاء آن مركب از رئیس مركز (به‌عنوان رئیس هیئت) و چهار نفر از قضات عالی‌رتبه، وكلا، مشاورین خانواده یا كارشناسان رسمی به پیشنهاد هیئت نظارت و تصویب رئیس قوه قضاییه است، تائید یا رد خواهد شد. جلسات و تصمیمات هیئت با دعوت رئیس مركز و با حضور و نظر موافق سه عضو كه یكی از آنان رئیس مركز باشد رسمیت دارد.

درصورتی‌که هیئت تعیین صلاحیت زوال صلاحیت اخلاقی یا رفتاری هر یك از وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده را احراز نماید می‌تواند در خصوص ابطال پروانه، محرومیت دائم یا موقت از مشاغل فوق اتخاذ تصمیم نماید. این تصمیم ظرف بیست روز از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در هیئت نظارت است. رأی هیئت نظارت در این خصوص قطعی است.

تبصره ـ مركز مكلف است بررسی صلاحیت متقاضیان وكالت، كارشناسی رسمی و مشاوره خانواده را از هسته گزینش قوه قضائیه، حفاظت اطلاعات قوه قضاییه یا سایر نهادهای مربوط درخواست نماید. مراجع مذكور مکلف‌اند بررسی‌های لازم را انجام و نتیجه بررسی را ظرف حداكثر مدت ۲ ماه به مركز ارسال نماید و الا مركز رأساً تصمیم مقتضی اتخاذ می‌کند.

ماده ۱۰ ـ از كلیه داوطلبان واجد شرایط به ترتیب مقرر در مواد آتی امتحان كتبی به عمل خواهد آمد. زمان و مكان برگزاری امتحان از طریق روزنامه‌های كثیرالانتشار اعلام می‌گردد.

تبصره ۱ ـ به افراد زیر در صورت تأیید صلاحیت اخلاقی و رفتاری آنان بدون شركت در آزمون به‌شرط طی دوره كارآموزی حسب مورد پروانه وكالت پایه‌یک یا كارشناسی رسمی اعطا می‌شود.

۱- اعضاء هیئت‌های علمی دانشکده‌های حقوق مورد تأیید آموزش عالی به‌شرط داشتن حداقل ۱۵ سال سابقه تدریس با مدرك دكتری در دروس حقوقی یا دروس تخصصی مرتبط؛

۲ ـ اعضای هیئت‌علمی در رشته‌های مرتبط كارشناسی به‌شرط داشتن مدرك دكتری در رشته مرتبط و ۱۵ سال سابقه تدریس در رشته مذكور.

تبصره ۲ ـ داوطلبانی كه دارای حداقل دانشنامه لیسانس دریکی از رشته‌های حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی و پنج سال سابقه قضائی بوده و حائز شرایط دیگر مندرج در ماده ۵ باشند از شركت در آزمون و كارآموزی معاف بوده و به آنان پروانه پایه ۱ وكالت اعطا می‌شود.

تبصره ۳ ـ ۳۰ درصد از پذیرفته‌شدگان وكالت و كارشناسی هر حوزه قضائی به ایثارگران مذكور در ماده ۵۹ مكرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، كه حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین پذیرفته‌شده را كسب نموده‌اند اختصاص می‌یابد. استفاده از این سهمیه مانع از پذیرش ایثارگرانی كه نمره قبولی سهمیه آزاد را كسب نموده‌اند نیست.

تبصره ۴ ـ اعضای هیئت‌علمی و كارشناسان رسمی شاغل در سازمان پزشكی قانونی كشور به‌شرط داشتن ۱۰ سال سابقه كار در سازمان مربوطه از آزمون معاف و در صورت داشتن ۱۵ سال سابقه از آزمون و كارآموزی معاف می‌باشند و پس از احراز سایر شرایط مندرج در ماده (۵) آئین‌نامه و در صورت تأیید صلاحیت علمی و اخلاقی و تجربه آن‌ها توسط سازمان مذكور، به آنان پروانه كارشناسی در حوزه‌های قضائی كه موردنیاز می‌باشد اعطاء می‌شود.

ماده ۱۱ ـ مواد امتحانی برای داوطلبان وكالت عبارت‌اند از:

متون فقه در حد تحریرالوسیله، آیین دادرسی كیفری و مدنی، حقوقی مدنی و امور حسبی، حقوق تجارت، حقوق جزای عمومی و اختصاصی و حقوق ثبت.

ماده ۱۲ ـ مواد امتحانی برای داوطلبان كارشناسی رسمی عبارت‌اند از:

الف: دروس تخصصی و فقهی مربوط به رشته موردتقاضا.

ب: قوانین و مقررات مربوط به كارشناسی.

ماده ۱۳ ـ از پذیرفته‌شدگان در امتحان كتبی توسط اشخاصی كه مركز تعیین می‌کند مصاحبه شفاهی به عمل می‌آید.

تبصره ـ افرادی كه اسامی آن‌ها به‌عنوان ذخیره اعلام می‌گردد باید در آزمون مجددی كه از طرف مركز اعلام می‌شود شركت نمایـند و پس از موفقیـت در آزمون مجدد از آن‌ها مصاحبـه شفاهـی به عمل می‌آید.

ماده ۱۴ ـ متقاضیان موظف به رعایت تمامی ضوابط و مقررات مذكور در آگهی آزمون كه از طریق سامانه اینترنتی مركز اعلام می‌شود، می‌باشند.

تبصره ۱ ـ قبول‌شدگان موظف به رعایت موارد زیر می‌باشند:

۱ ـ رعایت ضوابط مندرج در آگهی؛

۲ ـ حضور به‌موقع در مصاحبه‌ها؛

۳ ـ شركت در هر یك یا مجموع مراحل كارآموزی، اختبار و تحلیف؛

۴ ـ اخذ پروانه و دفترچه به مدت یک سال پس از قبولی و در مورد اشخاصی كه قبلاً قبولی آنان اعلام‌شده تا ۶ ماه.
عدم رعایت موارد بالا موجب كان لم یكن شدن قبولی آنان می‌گردد.

تبصره ۲ ـ پس از رسیدگی به اعتراضات و اعلام آن در هر آزمون اوراق آزمون و سوابق مربوط به مردودین معدوم و در هیچ مرجعی قابل‌رسیدگی مجدد نخواهد بود. درصورتی‌که به تشخیص هیئت نظارت اعتراض وارد باشد، اقدام مقتضی معمول خواهد شد.

ماده ۱۵ ـ مركز اسامی داوطلبانی را كه صلاحیت آنان توسط هیئت تعیین صلاحیت محرز تشخیص داده‌شده است، به اطلاع رئیس قوه قضائیه رسانده و نسبت به صدور پروانه و امضاء آن اقدام می‌نماید.

ماده ۱۶ ـ اعتبار پروانه وكالت، كارشناس رسمی و مشاوره خانواده موضوع این آیین‌نامه پس از صدور به مدت ۲ سال خواهد بود كه پس‌ازآن برای مدت‌های مشابه قابل تمدید هست. مشاورین حقوقی و وكلا موظف‌اند برای تمدید پروانه، مفاصل حساب مالیاتی خود را ارائه نمایند و تمبر قانونی تجدید پروانه را نیز ابطال نمایند. در صورت عدم تمدید پروانه، وكالت این افراد در هیچ‌یک از مراجع ذیصلاح قانونی پذیرفته نخواهد شد. همچنین، ارجاع امر كارشناسی از سوی مراجع ذیصلاح به كارشناسی كه پروانه وی تمدید نشده است، ممنوع هست.

ماده ۱۷ ـ به متقاضیان وكالت پس از پذیرش در آزمون و مصاحبه علمی و احراز صلاحیت پروانه كارآموزی اعطاء می‌گردد و موظف‌اند به مدت ۱۸ ماه علاوه بر انجام تكالیف آموزشی ذیل، تحت نظر وكیل سرپرست به كارآموزی و وكالت بپردازند:

۱ ـ شركت در دوره آموزشی كاربردی به مدت دو ماه؛

۲ ـ شركت در همایش‌ها و سخنرانی‌های علمی كه توسط مركز یا هیئت‌مدیره‌های استانی برگزار می‌گردد؛

۳ ـ ارائه كار تحقیقی و مقاله در موضوعات حقوقی اعم از مدنی یا كیفری كه توسط مركز تعیین می‌شود؛

۴ ـ تهیه گزارش از پرونده‌ها اعم از حقوقی یا كیفری به تعداد بیست فقره؛

۵ ـ شركت در جلسات دادگاه‌های حقوقی و كیفری، در هرماه چهار جلسه با معرفی مركز (به مدت ۱۸ ماه)
پس از طی این دوره و موفقیت در اختبار به آنان پروانه پایه‌یک اعطاء می‌گردد.

تبصره ـ هر كارآموز دارای كارنامه مخصوص خواهد بود. در این كارنامه حسن اخلاق كارآموز و عملكرد دوره كارآموزی وی ثبت و ارزیابی خواهد شد. كارآموزانی كه قادر به كسب نصاب قبولی در اختبار نشوند برای سه نوبت از آنان اختبار مجدد به عمل خواهد آمد و در صورت عدم قبولی در اختبار سوم، پذیرش آنان كان لم یكن خواهد شد.

ماده ۱۸ ـ مركز می‌تواند انجام اقداماتی را كه در رابطه با پیشبرد اهداف مركز ضروری و لازم است از تمامی واحدهای قضایی و ستادی و سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه در سراسر كشور درخواست نماید، مراجع مربوطه مكلف هستند اقدامات لازم را در رابطه با درخواست به‌عمل‌آمده انجام دهند.

ماده ۱۹ ـ پذیرفته‌شدگان كارشناسی رسمی باید به مدت ۶ ماه نزدیکی از كارشناسان رسمی در رشته مربوط كه حداقل ۵ سال سابقه كارشناسی داشـته باشد یا بهر نحوی كه مركز مصلحت بداند، كارآموزی نمایند. در رشته‌های جدید كارشناسی، شخص پذیرفته‌شده از كارآموزی معاف خواهد بود، مگر آنکه مركز ترتیب دیگری را مقرر نماید.

ماده ۲۰ ـ پذیرفته‌شده هنگام اخذ پروانه با حضور رئیس مركز یا نماینده وی به ترتیب ذیل سوگند یاد نموده و سوگندنامه و صورت‌جلسه مربوطه را امضاء می‌نماید.

متن سوگندنامه مشاور به شرح ذیل می‌باشد:

بسم ا… الرحمن الرحیم

در این موقع كه می‌خواهم به شغل (مشاوره حقوقی و وكالت) نائل شوم به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم كه همیشه قوانین و نظامانت را محترم شمرده و جز عدالت و احقاق حق منظوری نداشته و برخلاف شرافت شغلی‌ام اقدام و اظهاری ننمایم و احترام اشخاص، مقامات قضائی و اداری و همكاران و اصحاب دعوی را رعایت نموده و از اعمال‌نظر شخصی و کینه‌توزی و انتقام‌جویی احتراز و در امور و كارهایی كه انجام می‌دهم راستی و درستی را رویه خود قرار داده و مدافع حق باشم و شرافت من وثیقه این سوگند است كه یادکرده و ذیل سوگندنامه را امضاء می‌نمایم.

بسم ا… الرحمن الرحیم

به خداوند متعال سوگند یاد می‌کنم در امور كارشناسی كه به من ارجاع می‌گردد خداوند متعال را حاضر و ناظر دانسته به‌راستی عقیده خود را اظهار نمایم و نظریات شخصی را در آن دخالت ندهم و نظر خود را نسبت به موضوع كارشناسی به‌طور كامل اظهار نمایم و هیچ‌چیز را مكتوم ندارم و برخلاف واقع چیزی نگویم و ننویسم و ذیل سوگندنامه را امضاء می‌نمایم.

ماده ۲۱ ـ پذیرفته‌شدگان نهایی وكالت موظف‌اند ظرف یك ماه پس از اعلام مركز نسبت به افتتاح دفتر وكالت اقدام و آدرس آن را به مركز اعلام نمایند. وكلایی كه تمایل دارند مشتركاً فعالیت نمایند، با مشاركت یك یا چند وكیل دیگر مؤسسه مشاوره حقوقی تأسیس و ظرف مدت دو ماه مدارك ثبت مؤسسه را در اختیار مركز قرار می‌دهند.

تبصره ۱ ـ ثبت مؤسسه در اداره ثبت‌اسناد و املاك شهرستانی انجام می‌شود كه پروانه تأسیس مؤسسه برای آن محل صادرشده است.

تبصره ۲ ـ ثبت مؤسسات حقوقی موكول به ارائه پروانه تأسیس از مركز برای مدتی كه در پروانه تعیین‌شده است خواهد بود؛ تمدید ثبت تابع تمدید پروانه می‌باشد.

تبصره ۳ ـ اعضای مؤسس موسسه باید پروانه وكالت از مركز داشته باشند.

تبصره ۴ ـ مؤسسه مشـاوره حقوقی تـابـع ضوابط و مقـررات مـربـوط به مؤسسات غیرتجـاری خواهد بود.

ماده ۲۲ ـ دفتر وكالت یا مؤسسه حقوقی باید در محلی كه در پروانه صادره درج‌شده است دایر شود و نمی‌توان عملاً فعالیت آن را در محل دیگری متمركز نمود؛ در غیراینصورت پروانه صادره ابطال می‌گردد مگر اینكه در خصوص تغییر محل قبلاً موافقت مركز کسب‌شده باشد.

تبصره ـ مفاد این ماده مانع از حضور شخص مشاور حقوقی در محاكم یا سایر مراجع شهرهای دیگر به‌عنوان وكیل نمی‌باشد.

ماده ۲۳ ـ دارندگان پروانه فقط مجاز به تشكیل یك دفتر وكالت یا مؤسسه حقوقی می‌باشند؛ ایجاد شعب برای دفتر وكالت یا مؤسسه حقوقی ممنوع و مستوجب تعقیب و تعطیلی دائمی یا موقت مؤسسه و تمام شعب آن خواهد بود.

ماده ۲۴ ـ وظایف و تكالیف و مسئولیت‌های وكلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده موضوع این آیین‌نامه همان است كه در قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌های مربوط به وكلای دادگستری و كارشناسان رسمی مقرر است.

ماده ۲۵ ـ كارآموزان وكالت، وكلای دارای پروانه پایه ۲ وكالت و نیز وكلایی كه به تنزل درجه محكوم می‌گردند حق وكالت در موارد ذیل را ندارند:

۱ ـ وكالت در دیوان عالی كشور؛

۲ ـ دعاوی راجع به اصل نكاح و فسخ آن، اصل طلاق، نسب، حجر، ثلث، حبس، وصیت، تولیت و وقف رئیس

۳ ـ دعاوی مالی با خواسته بیش از بیست میلیارد ریال رئیس

۴ ـ جرائم مستوجب حد یا مجازات تعزیری درجه ۵ و بالاتر.

تبصره ۱ ـ كارآموزان وكالت زیر نظر وكیل سرپرست وكالت می‌نمایند. پس از پایان كارآموزی و احراز صلاحیت توسط مركز پروانه وكیل به پایه ۱ ارتقاء می‌یابد.

تبصره ۲ ـ اعمال مفـاد این ماده مانع از حق ارائه مشـاوره حقوقی از سوی مشاور در كلیه پرونده‌ها نمی‌باشد.

ماده ۲۶ ـ مركز دارای دادسرا و دادگاه بدوی انتظامی در تمامی استان‌ها و دادگاه تجدیدنظر انتظامی در مركز است. اعضاء دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر انتظامی با معرفی رئیس مركز از بین قضات دارای پایه ۹ قضایی و بالاتر توسط رئیس قوه قضائیه منصوب می‌گردند. دادگاه‌های بدوی انتظامی دارای یك عضو به‌عنوان رئیس و دادگاه‌های تجدیدنظر انتظامی مركب از سه عضو یك رئیس و دو مستشار است كه همگی دارای حق رأی هستند و آراء صادره با امضاء موافق دو نفر از آنان لازم‌الاجراست. تخلفات وكلا، مشاورین خانواده و كارشناسان رسمی به شرحی است كه در قانون كارشناسان رسمی دادگستری، دستورالعمل اجرایی این ماده و قانون وكالت و مقررات مرتبط تدوین‌شده است.

مجازات‌های انتظامی ۵ درجه به شرح زیر است:

۱ ـ درجه‌یک: توبیخ كتبی با درج در پرونده؛

۲ ـ درجه‌دو: توبیخ با درج در سایت مركز؛

۳ ـ درجه سه: تنزل پایه وكلا یا محدودیت صلاحیت و اختیارات فنی كارشناسان؛

۴ ـ درجه چهار: محرومیت موقت از سه ماه تا سه سال؛

۵ ـ درجه پنج: محرومیت دائم كه به تشخیص قاضی رسیدگی‌کننده و متناسب با تخلف و شرایط خاطی و اوضاع‌واحوال حاكم بر موضوع تعیین و اعمال خواهد گردید.

تبصره ۱ ـ ابلاغ دعوت‌نامه و اوراق انتظامی وفق ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی كیفری و آیین‌نامه اجرایی مربوط و از طریق سامانه و یا سایر وسایل ارتباطی مركز اقدام می‌گردد.

تبصره ۲ ـ دادسرای انتظامی مركز متشكل از یك دادستان و به تعداد كافی دادیار می‌باشد. دادستان انتظامی توسط رئیس مركز از حقوقدانان انتخاب و در تهران مستقر خواهد بود. امور مربوط به استان‌ها توسط دادیار انجام می‌شود. دادیاران توسط رئیس مركز از بین وكلا، كارشناسان یا مشاوران خانواده انتخاب می‌شوند. دادستان انتظامی وظیفه نظارت بر دادسراهای انتظامی و مسئولیت اجرای احكام را به عهده خواهد داشت.

تبصره ۳ ـ اشخاص زیر می‌توانند به آراء دادگاه‌های بدوی انتظامی از جهت عدم رعایت تناسب بین تخلف و مجازات و عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط در دادگاه تجدیدنظر انتظامی اعتراض نمایند:

۱ ـ محکوم‌علیه در مجازات‌های انتظامی درجه ۴ و بالاتر؛

۲ ـ دادستان انتظامی و رئیس مركز نسبت به‌تمامی آراء دادگاه‌های بدوی انتظامی.

ماده ۲۷ ـ این آیین‌نامه در ۲۷ ماده و ۲۰ تبصره در تاریخ 1397/11/28 به تصویب رئیس قوه قضاییه رسید و جایگزین آیین‌نامه اجرایی قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی، مصوب 1381/06/13 رئیس قوه قضاییه می‌باشد و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.